top of page
Välkommen till Arkivet
Här hittar du nästan alla Trixters föreställningar hela vägen till starten 1990!
2023
THE ART OF BEING MANY
Åldersgrupp: Vuxna
Turnéområde: Hela landet
Föreställningar per dag: 1
Max publikantal: 30
Premiär: 2023-10-28, Göteborg
Konstnärligt team: MEDVERKANDE:
Manus och regi: Birte Niederhaus
På scen: Annika Nordin
Musik/komposition: Anna Gustavsson
Film & projektioner: Fredrik Egerstrand
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljud- och ljusteknik: Miranda Seiborg Wikström
Affischbild: David Diehl
Pressfoto: Ines Sebalj
Producent & Kostym: Anna Sefve
Det finns så många trådar
till nutiden i Hannah Arendts
tankar om lögnen i politiken,
faran med byråkrati,
flyktingar och det totalitära
samhället, för att nämna
några.
Hannah var tydlig och
kompromisslös i sina teorier
och skrifter. Hon var
provokativ för många och
inspirerande för fler. Så än idag.
Åldersgrupp: Vuxna
Turnéområde: Hela landet
Föreställningar per dag: 1
Max publikantal: 30
Premiär: 2023-10-28, Göteborg
Konstnärligt team: MEDVERKANDE:
Manus och regi: Birte Niederhaus
På scen: Annika Nordin
Musik/komposition: Anna Gustavsson
Film & projektioner: Fredrik Egerstrand
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljud- och ljusteknik: Miranda Seiborg Wikström
Affischbild: David Diehl
Pressfoto: Ines Sebalj
Producent & Kostym: Anna Sefve
Det finns så många trådar
till nutiden i Hannah Arendts
tankar om lögnen i politiken,
faran med byråkrati,
flyktingar och det totalitära
samhället, för att nämna
några.
Hannah var tydlig och
kompromisslös i sina teorier
och skrifter. Hon var
provokativ för många och
inspirerande för fler. Så än idag.
2023
THE ART OF BEING MANY
2023
THE ART OF BEING MANY
2023
Jag är vinden
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
2023
Jag är vinden
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
2023
Jag är vinden
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
2023
Jag är vinden
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
2023
Jag är vinden
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
Regi: Cecilia Milocco
På scen: Kristin Falksten, Daniel Adolfsson
Kompositör: Lisen Rylander Löve
Ljusdesign, scenografi: Carina Backman
Ljusteknik: Elin Bengtsson
Inspicient: Martin Nilsson
Tekniskt ansvarig: Ger Olde Monnikhof
Affischfoto/Pressfoto: Johan Karlsson
Pressfoto/Trailer: Mio Sperling
Publikvärd: Charlotte Davidson
Producent: Anna Sefve
Vi ser "Jag är vinden” som en inre tidlös dialog, ett existentiellt famlande efter svar.
I arbetet har vi sökt skeenden i människans vardag och låter detta slå mot ett ”inre partitur” där dialogen verkar i ett annat nu. I rörelsen, ljud och musik har vi utforskat ett samspel tillsammans med Fosses dialog. Kanske kan denna kombination av en slags realism och poesi bli till en hyllning av det mänskliga ältandet?
En förhöjning av det som händer oss när vi förblir ofärdiga med det som vi inte förmår lösa, den stormiga dialog som ständigt pågår i det dolda medan vi fortlever våra liv?
2022
Dream Quijote – en vanföreställning
Ensemble / devisinggrupp: Sara Ahlberg, David Sperling Bolander, Ingvar Örner.
Medskapare: Joel Heirås
Regissör: Lycke Claesson
Mask- och dockmakare: Alison Duddle
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljus- och ljustekniker: Martin Nilsson
Producent/Kostym: Anna Sefve
Foto/Film/Grafisk formgivning: Mio Sperling
Foto: Ines Kelbye
I ett samarbete med PanJal Scenstudio fördjupar sig Trixter i berättelsen om Don Quijote, en av världens mest älskade klassiker. Berättelsen om Riddaren av den sorgliga skepnaden, hans trogne vapendragare Sancho Panza och hans älskade Dulcinea av Toboso kan läsas som en äventyrsberättelse, med både komiska och tragiska inslag, men också som en allegori över dåtidens Spanien.
I vårt projekt möter vi en äldre man med begynnande demens. Han har förläst sig på Don Quijote och han drömmer om att vara sin idol ur Cervantes roman.
Kanske har vi alla drömmar om att vara någon annan, att skapa en berättelse om vilka vi egentligen är?
Vi arbetar med såväl clown, textarbete och fysiskt utforskande mask- och dockarbete.
Som devisingtema och underlag för att i gemensam process skapa musik, manus och material har Dream Quijote såväl existentiell, filosofisk och inte minst samtida politisk relevans. Genom att klä Dream Quijote i genreöverskridande scenkonstdräkt vill vi synliggöra verklighetens och sanningens instabilitet - ett högaktuellt tema när bomber faller i Europa.
Vad är galenskap? Vad är sanning? Kan vi se skillnaden mellan de två?
Ensemble / devisinggrupp: Sara Ahlberg, David Sperling Bolander, Ingvar Örner.
Medskapare: Joel Heirås
Regissör: Lycke Claesson
Mask- och dockmakare: Alison Duddle
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljus- och ljustekniker: Martin Nilsson
Producent/Kostym: Anna Sefve
Foto/Film/Grafisk formgivning: Mio Sperling
Foto: Ines Kelbye
I ett samarbete med PanJal Scenstudio fördjupar sig Trixter i berättelsen om Don Quijote, en av världens mest älskade klassiker. Berättelsen om Riddaren av den sorgliga skepnaden, hans trogne vapendragare Sancho Panza och hans älskade Dulcinea av Toboso kan läsas som en äventyrsberättelse, med både komiska och tragiska inslag, men också som en allegori över dåtidens Spanien.
I vårt projekt möter vi en äldre man med begynnande demens. Han har förläst sig på Don Quijote och han drömmer om att vara sin idol ur Cervantes roman.
Kanske har vi alla drömmar om att vara någon annan, att skapa en berättelse om vilka vi egentligen är?
Vi arbetar med såväl clown, textarbete och fysiskt utforskande mask- och dockarbete.
Som devisingtema och underlag för att i gemensam process skapa musik, manus och material har Dream Quijote såväl existentiell, filosofisk och inte minst samtida politisk relevans. Genom att klä Dream Quijote i genreöverskridande scenkonstdräkt vill vi synliggöra verklighetens och sanningens instabilitet - ett högaktuellt tema när bomber faller i Europa.
Vad är galenskap? Vad är sanning? Kan vi se skillnaden mellan de två?
2022
Dream Quijote – en vanföreställning
Ensemble / devisinggrupp: Sara Ahlberg, David Sperling Bolander, Ingvar Örner.
Medskapare: Joel Heirås
Regissör: Lycke Claesson
Mask- och dockmakare: Alison Duddle
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljus- och ljustekniker: Martin Nilsson
Producent/Kostym: Anna Sefve
Foto/Film/Grafisk formgivning: Mio Sperling
Foto: Ines Kelbye
I ett samarbete med PanJal Scenstudio fördjupar sig Trixter i berättelsen om Don Quijote, en av världens mest älskade klassiker. Berättelsen om Riddaren av den sorgliga skepnaden, hans trogne vapendragare Sancho Panza och hans älskade Dulcinea av Toboso kan läsas som en äventyrsberättelse, med både komiska och tragiska inslag, men också som en allegori över dåtidens Spanien.
I vårt projekt möter vi en äldre man med begynnande demens. Han har förläst sig på Don Quijote och han drömmer om att vara sin idol ur Cervantes roman.
Kanske har vi alla drömmar om att vara någon annan, att skapa en berättelse om vilka vi egentligen är?
Vi arbetar med såväl clown, textarbete och fysiskt utforskande mask- och dockarbete.
Som devisingtema och underlag för att i gemensam process skapa musik, manus och material har Dream Quijote såväl existentiell, filosofisk och inte minst samtida politisk relevans. Genom att klä Dream Quijote i genreöverskridande scenkonstdräkt vill vi synliggöra verklighetens och sanningens instabilitet - ett högaktuellt tema när bomber faller i Europa.
Vad är galenskap? Vad är sanning? Kan vi se skillnaden mellan de två?
Ensemble / devisinggrupp: Sara Ahlberg, David Sperling Bolander, Ingvar Örner.
Medskapare: Joel Heirås
Regissör: Lycke Claesson
Mask- och dockmakare: Alison Duddle
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljus- och ljustekniker: Martin Nilsson
Producent/Kostym: Anna Sefve
Foto/Film/Grafisk formgivning: Mio Sperling
Foto: Ines Kelbye
I ett samarbete med PanJal Scenstudio fördjupar sig Trixter i berättelsen om Don Quijote, en av världens mest älskade klassiker. Berättelsen om Riddaren av den sorgliga skepnaden, hans trogne vapendragare Sancho Panza och hans älskade Dulcinea av Toboso kan läsas som en äventyrsberättelse, med både komiska och tragiska inslag, men också som en allegori över dåtidens Spanien.
I vårt projekt möter vi en äldre man med begynnande demens. Han har förläst sig på Don Quijote och han drömmer om att vara sin idol ur Cervantes roman.
Kanske har vi alla drömmar om att vara någon annan, att skapa en berättelse om vilka vi egentligen är?
Vi arbetar med såväl clown, textarbete och fysiskt utforskande mask- och dockarbete.
Som devisingtema och underlag för att i gemensam process skapa musik, manus och material har Dream Quijote såväl existentiell, filosofisk och inte minst samtida politisk relevans. Genom att klä Dream Quijote i genreöverskridande scenkonstdräkt vill vi synliggöra verklighetens och sanningens instabilitet - ett högaktuellt tema när bomber faller i Europa.
Vad är galenskap? Vad är sanning? Kan vi se skillnaden mellan de två?
2022
Dream Quijote – en vanföreställning
Ensemble / devisinggrupp: Sara Ahlberg, David Sperling Bolander, Ingvar Örner.
Medskapare: Joel Heirås
Regissör: Lycke Claesson
Mask- och dockmakare: Alison Duddle
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljus- och ljustekniker: Martin Nilsson
Producent/Kostym: Anna Sefve
Foto/Film/Grafisk formgivning: Mio Sperling
Foto: Ines Kelbye
I ett samarbete med PanJal Scenstudio fördjupar sig Trixter i berättelsen om Don Quijote, en av världens mest älskade klassiker. Berättelsen om Riddaren av den sorgliga skepnaden, hans trogne vapendragare Sancho Panza och hans älskade Dulcinea av Toboso kan läsas som en äventyrsberättelse, med både komiska och tragiska inslag, men också som en allegori över dåtidens Spanien.
I vårt projekt möter vi en äldre man med begynnande demens. Han har förläst sig på Don Quijote och han drömmer om att vara sin idol ur Cervantes roman.
Kanske har vi alla drömmar om att vara någon annan, att skapa en berättelse om vilka vi egentligen är?
Vi arbetar med såväl clown, textarbete och fysiskt utforskande mask- och dockarbete.
Som devisingtema och underlag för att i gemensam process skapa musik, manus och material har Dream Quijote såväl existentiell, filosofisk och inte minst samtida politisk relevans. Genom att klä Dream Quijote i genreöverskridande scenkonstdräkt vill vi synliggöra verklighetens och sanningens instabilitet - ett högaktuellt tema när bomber faller i Europa.
Vad är galenskap? Vad är sanning? Kan vi se skillnaden mellan de två?
Ensemble / devisinggrupp: Sara Ahlberg, David Sperling Bolander, Ingvar Örner.
Medskapare: Joel Heirås
Regissör: Lycke Claesson
Mask- och dockmakare: Alison Duddle
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljus- och ljustekniker: Martin Nilsson
Producent/Kostym: Anna Sefve
Foto/Film/Grafisk formgivning: Mio Sperling
Foto: Ines Kelbye
I ett samarbete med PanJal Scenstudio fördjupar sig Trixter i berättelsen om Don Quijote, en av världens mest älskade klassiker. Berättelsen om Riddaren av den sorgliga skepnaden, hans trogne vapendragare Sancho Panza och hans älskade Dulcinea av Toboso kan läsas som en äventyrsberättelse, med både komiska och tragiska inslag, men också som en allegori över dåtidens Spanien.
I vårt projekt möter vi en äldre man med begynnande demens. Han har förläst sig på Don Quijote och han drömmer om att vara sin idol ur Cervantes roman.
Kanske har vi alla drömmar om att vara någon annan, att skapa en berättelse om vilka vi egentligen är?
Vi arbetar med såväl clown, textarbete och fysiskt utforskande mask- och dockarbete.
Som devisingtema och underlag för att i gemensam process skapa musik, manus och material har Dream Quijote såväl existentiell, filosofisk och inte minst samtida politisk relevans. Genom att klä Dream Quijote i genreöverskridande scenkonstdräkt vill vi synliggöra verklighetens och sanningens instabilitet - ett högaktuellt tema när bomber faller i Europa.
Vad är galenskap? Vad är sanning? Kan vi se skillnaden mellan de två?
2022
Dream Quijote – en vanföreställning
Ensemble / devisinggrupp: Sara Ahlberg, David Sperling Bolander, Ingvar Örner.
Medskapare: Joel Heirås
Regissör: Lycke Claesson
Mask- och dockmakare: Alison Duddle
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljus- och ljustekniker: Martin Nilsson
Producent/Kostym: Anna Sefve
Foto/Film/Grafisk formgivning: Mio Sperling
Foto: Ines Kelbye
I ett samarbete med PanJal Scenstudio fördjupar sig Trixter i berättelsen om Don Quijote, en av världens mest älskade klassiker. Berättelsen om Riddaren av den sorgliga skepnaden, hans trogne vapendragare Sancho Panza och hans älskade Dulcinea av Toboso kan läsas som en äventyrsberättelse, med både komiska och tragiska inslag, men också som en allegori över dåtidens Spanien.
I vårt projekt möter vi en äldre man med begynnande demens. Han har förläst sig på Don Quijote och han drömmer om att vara sin idol ur Cervantes roman.
Kanske har vi alla drömmar om att vara någon annan, att skapa en berättelse om vilka vi egentligen är?
Vi arbetar med såväl clown, textarbete och fysiskt utforskande mask- och dockarbete.
Som devisingtema och underlag för att i gemensam process skapa musik, manus och material har Dream Quijote såväl existentiell, filosofisk och inte minst samtida politisk relevans. Genom att klä Dream Quijote i genreöverskridande scenkonstdräkt vill vi synliggöra verklighetens och sanningens instabilitet - ett högaktuellt tema när bomber faller i Europa.
Vad är galenskap? Vad är sanning? Kan vi se skillnaden mellan de två?
Ensemble / devisinggrupp: Sara Ahlberg, David Sperling Bolander, Ingvar Örner.
Medskapare: Joel Heirås
Regissör: Lycke Claesson
Mask- och dockmakare: Alison Duddle
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljus- och ljustekniker: Martin Nilsson
Producent/Kostym: Anna Sefve
Foto/Film/Grafisk formgivning: Mio Sperling
Foto: Ines Kelbye
I ett samarbete med PanJal Scenstudio fördjupar sig Trixter i berättelsen om Don Quijote, en av världens mest älskade klassiker. Berättelsen om Riddaren av den sorgliga skepnaden, hans trogne vapendragare Sancho Panza och hans älskade Dulcinea av Toboso kan läsas som en äventyrsberättelse, med både komiska och tragiska inslag, men också som en allegori över dåtidens Spanien.
I vårt projekt möter vi en äldre man med begynnande demens. Han har förläst sig på Don Quijote och han drömmer om att vara sin idol ur Cervantes roman.
Kanske har vi alla drömmar om att vara någon annan, att skapa en berättelse om vilka vi egentligen är?
Vi arbetar med såväl clown, textarbete och fysiskt utforskande mask- och dockarbete.
Som devisingtema och underlag för att i gemensam process skapa musik, manus och material har Dream Quijote såväl existentiell, filosofisk och inte minst samtida politisk relevans. Genom att klä Dream Quijote i genreöverskridande scenkonstdräkt vill vi synliggöra verklighetens och sanningens instabilitet - ett högaktuellt tema när bomber faller i Europa.
Vad är galenskap? Vad är sanning? Kan vi se skillnaden mellan de två?
2022
Blue Air
Regi: Johan Gry
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljud och ljus: Miranda Seiborg Wikström
På scen: Annika Nordin, Guled Abdullahi Ali, Ingvar Örner, Kristin Falksten,
Producent: Anna Sefve
Blue Air är en ömsint resa genom en samtida verklighet; från själens mörkaste
skrymslen och hela vägen upp i det blå.
På ortens psykiatriska klinik träffar Rita andra som också tappat fotfästet. Några är
patienter, några är anhöriga och personal, några svävar mellan liv och död. En kväll
inträffar en våldsam incident som sätter en kedja av minnen och händelser i rörelse
bakåt och framåt i tiden. Rita är vårt opålitliga vittne. Och snart är ingenting sig likt.
Under de senaste tio åren har antalet sjukskrivningar till följd av utmattning och depression skjutit i höjden.
Regi: Johan Gry
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljud och ljus: Miranda Seiborg Wikström
På scen: Annika Nordin, Guled Abdullahi Ali, Ingvar Örner, Kristin Falksten,
Producent: Anna Sefve
Blue Air är en ömsint resa genom en samtida verklighet; från själens mörkaste
skrymslen och hela vägen upp i det blå.
På ortens psykiatriska klinik träffar Rita andra som också tappat fotfästet. Några är
patienter, några är anhöriga och personal, några svävar mellan liv och död. En kväll
inträffar en våldsam incident som sätter en kedja av minnen och händelser i rörelse
bakåt och framåt i tiden. Rita är vårt opålitliga vittne. Och snart är ingenting sig likt.
Under de senaste tio åren har antalet sjukskrivningar till följd av utmattning och depression skjutit i höjden.
2021
Deus ex machina
Sex inbjudna scenkonstnärer/grupper har skapat olika verk där de gestaltar sina reflektioner kring Artificiell Intelligens. En del ser möjligheter och är optimistiska, andra har farhågor inför denna omvälvande tekniska utveckling.
BABYMOON
av Högtrycket Performance
& Gorki Glaser-Müller
Ett Virtual Reality-verk där Du hälsas välkommen till BabyMoon, en klinik där Du introduceras till ett digitalt föräldraskap.
Idé & koncept:
Högtrycket Performance
VR-regi: Gorki Glaser-Müller
Personal: Linda Brelin,
Vivi Lindberg & Märta Jungerfelt
Medverkande:
Björn Boson-Lilja & Frida Boson
Grafisk formgivning & animation: Em Isberg
Läs mer
FRIDA
av Katarina A Karlsson
På ålderns höst flyttar Frida in i en högteknologisk lägenhet.
Regi:
Ger Olde Monnikhof
På Scen:
Elisabeth Göransson
Läs mer
DEUS
av Madeleine Jonsson & Peter Lloyd
Fragment ur vår övervakade samtid. Dansade ögonblick i den tänkande maskinens tidsålder.
Koreografi:
Madeleine Jonsson & Peter Lloyd
På scen: Madeleine Jonsson
Musik: Peter Lloyd
Läs mer
LOGIK
av KG Johansson
Vad händer när AI har uppnått singularitet, dvs är intelligent nog att fatta egna beslut?
Regi: Ingvar Örner
På scen: Caroline Andreason &
Isabel Evers
AINA: Skådespelare:
Eleonora Gröning, Film + bearbetning: Miranda Seiborg Wiktsröm
Läs mer
FILM
Vardagen Anfaller.....
Michele Collins - Regissör
Matilda Friman - Fotograf
Thomas Frank - Ljud
Sofia Smulan Sjögren - Rekvisita
Skådespelare
Joel Heirås -Tuva Hildebrand -Arion Javier -Nicolina Stilbäck
KALIYUGA
av Aiina Aion
Världens rikaste person,
Jeff Besoz, frågar sin Alexa om mänskligheten nu befinner sig i Kaliyuga, som enligt hinduiska skrifter är den sämsta av alla världsåldrar.
Kan tekniska framsteg rädda mänskligheten?
Regi: Ingvar Örner
På scen:
David Sperling Bolander
ÖVRIGA MEDARBETARE
Peter Lloyd - Curator
Ger Olde Monnikhof - Scenograf, kostym
Miranda Seiborg Wikström - Ljud- och ljusdesign
Ingvar Örner - Projektkoordinator
Olivia Alf - Projektassistent
Beatrice Bergren - Administration
Anna Sefve - Producent, kostym
Sex inbjudna scenkonstnärer/grupper har skapat olika verk där de gestaltar sina reflektioner kring Artificiell Intelligens. En del ser möjligheter och är optimistiska, andra har farhågor inför denna omvälvande tekniska utveckling.
BABYMOON
av Högtrycket Performance
& Gorki Glaser-Müller
Ett Virtual Reality-verk där Du hälsas välkommen till BabyMoon, en klinik där Du introduceras till ett digitalt föräldraskap.
Idé & koncept:
Högtrycket Performance
VR-regi: Gorki Glaser-Müller
Personal: Linda Brelin,
Vivi Lindberg & Märta Jungerfelt
Medverkande:
Björn Boson-Lilja & Frida Boson
Grafisk formgivning & animation: Em Isberg
Läs mer
FRIDA
av Katarina A Karlsson
På ålderns höst flyttar Frida in i en högteknologisk lägenhet.
Regi:
Ger Olde Monnikhof
På Scen:
Elisabeth Göransson
Läs mer
DEUS
av Madeleine Jonsson & Peter Lloyd
Fragment ur vår övervakade samtid. Dansade ögonblick i den tänkande maskinens tidsålder.
Koreografi:
Madeleine Jonsson & Peter Lloyd
På scen: Madeleine Jonsson
Musik: Peter Lloyd
Läs mer
LOGIK
av KG Johansson
Vad händer när AI har uppnått singularitet, dvs är intelligent nog att fatta egna beslut?
Regi: Ingvar Örner
På scen: Caroline Andreason &
Isabel Evers
AINA: Skådespelare:
Eleonora Gröning, Film + bearbetning: Miranda Seiborg Wiktsröm
Läs mer
FILM
Vardagen Anfaller.....
Michele Collins - Regissör
Matilda Friman - Fotograf
Thomas Frank - Ljud
Sofia Smulan Sjögren - Rekvisita
Skådespelare
Joel Heirås -Tuva Hildebrand -Arion Javier -Nicolina Stilbäck
KALIYUGA
av Aiina Aion
Världens rikaste person,
Jeff Besoz, frågar sin Alexa om mänskligheten nu befinner sig i Kaliyuga, som enligt hinduiska skrifter är den sämsta av alla världsåldrar.
Kan tekniska framsteg rädda mänskligheten?
Regi: Ingvar Örner
På scen:
David Sperling Bolander
ÖVRIGA MEDARBETARE
Peter Lloyd - Curator
Ger Olde Monnikhof - Scenograf, kostym
Miranda Seiborg Wikström - Ljud- och ljusdesign
Ingvar Örner - Projektkoordinator
Olivia Alf - Projektassistent
Beatrice Bergren - Administration
Anna Sefve - Producent, kostym
2021
Deus ex machina
Sex inbjudna scenkonstnärer/grupper har skapat olika verk där de gestaltar sina reflektioner kring Artificiell Intelligens. En del ser möjligheter och är optimistiska, andra har farhågor inför denna omvälvande tekniska utveckling.
BABYMOON
av Högtrycket Performance
& Gorki Glaser-Müller
Ett Virtual Reality-verk där Du hälsas välkommen till BabyMoon, en klinik där Du introduceras till ett digitalt föräldraskap.
Idé & koncept:
Högtrycket Performance
VR-regi: Gorki Glaser-Müller
Personal: Linda Brelin,
Vivi Lindberg & Märta Jungerfelt
Medverkande:
Björn Boson-Lilja & Frida Boson
Grafisk formgivning & animation: Em Isberg
Läs mer
FRIDA
av Katarina A Karlsson
På ålderns höst flyttar Frida in i en högteknologisk lägenhet.
Regi:
Ger Olde Monnikhof
På Scen:
Elisabeth Göransson
Läs mer
DEUS
av Madeleine Jonsson & Peter Lloyd
Fragment ur vår övervakade samtid. Dansade ögonblick i den tänkande maskinens tidsålder.
Koreografi:
Madeleine Jonsson & Peter Lloyd
På scen: Madeleine Jonsson
Musik: Peter Lloyd
Läs mer
LOGIK
av KG Johansson
Vad händer när AI har uppnått singularitet, dvs är intelligent nog att fatta egna beslut?
Regi: Ingvar Örner
På scen: Caroline Andreason &
Isabel Evers
AINA: Skådespelare:
Eleonora Gröning, Film + bearbetning: Miranda Seiborg Wiktsröm
Läs mer
FILM
Vardagen Anfaller.....
Michele Collins - Regissör
Matilda Friman - Fotograf
Thomas Frank - Ljud
Sofia Smulan Sjögren - Rekvisita
Skådespelare
Joel Heirås -Tuva Hildebrand -Arion Javier -Nicolina Stilbäck
KALIYUGA
av Aiina Aion
Världens rikaste person,
Jeff Besoz, frågar sin Alexa om mänskligheten nu befinner sig i Kaliyuga, som enligt hinduiska skrifter är den sämsta av alla världsåldrar.
Kan tekniska framsteg rädda mänskligheten?
Regi: Ingvar Örner
På scen:
David Sperling Bolander
ÖVRIGA MEDARBETARE
Peter Lloyd - Curator
Ger Olde Monnikhof - Scenograf, kostym
Miranda Seiborg Wikström - Ljud- och ljusdesign
Ingvar Örner - Projektkoordinator
Olivia Alf - Projektassistent
Beatrice Bergren - Administration
Anna Sefve - Producent, kostym
Sex inbjudna scenkonstnärer/grupper har skapat olika verk där de gestaltar sina reflektioner kring Artificiell Intelligens. En del ser möjligheter och är optimistiska, andra har farhågor inför denna omvälvande tekniska utveckling.
BABYMOON
av Högtrycket Performance
& Gorki Glaser-Müller
Ett Virtual Reality-verk där Du hälsas välkommen till BabyMoon, en klinik där Du introduceras till ett digitalt föräldraskap.
Idé & koncept:
Högtrycket Performance
VR-regi: Gorki Glaser-Müller
Personal: Linda Brelin,
Vivi Lindberg & Märta Jungerfelt
Medverkande:
Björn Boson-Lilja & Frida Boson
Grafisk formgivning & animation: Em Isberg
Läs mer
FRIDA
av Katarina A Karlsson
På ålderns höst flyttar Frida in i en högteknologisk lägenhet.
Regi:
Ger Olde Monnikhof
På Scen:
Elisabeth Göransson
Läs mer
DEUS
av Madeleine Jonsson & Peter Lloyd
Fragment ur vår övervakade samtid. Dansade ögonblick i den tänkande maskinens tidsålder.
Koreografi:
Madeleine Jonsson & Peter Lloyd
På scen: Madeleine Jonsson
Musik: Peter Lloyd
Läs mer
LOGIK
av KG Johansson
Vad händer när AI har uppnått singularitet, dvs är intelligent nog att fatta egna beslut?
Regi: Ingvar Örner
På scen: Caroline Andreason &
Isabel Evers
AINA: Skådespelare:
Eleonora Gröning, Film + bearbetning: Miranda Seiborg Wiktsröm
Läs mer
FILM
Vardagen Anfaller.....
Michele Collins - Regissör
Matilda Friman - Fotograf
Thomas Frank - Ljud
Sofia Smulan Sjögren - Rekvisita
Skådespelare
Joel Heirås -Tuva Hildebrand -Arion Javier -Nicolina Stilbäck
KALIYUGA
av Aiina Aion
Världens rikaste person,
Jeff Besoz, frågar sin Alexa om mänskligheten nu befinner sig i Kaliyuga, som enligt hinduiska skrifter är den sämsta av alla världsåldrar.
Kan tekniska framsteg rädda mänskligheten?
Regi: Ingvar Örner
På scen:
David Sperling Bolander
ÖVRIGA MEDARBETARE
Peter Lloyd - Curator
Ger Olde Monnikhof - Scenograf, kostym
Miranda Seiborg Wikström - Ljud- och ljusdesign
Ingvar Örner - Projektkoordinator
Olivia Alf - Projektassistent
Beatrice Bergren - Administration
Anna Sefve - Producent, kostym
2017
Bardo
Text och regi; Petra Revenue
Film och mannens roll; Miran Kamala
Film, skådespelare, musik röster; Kurdish fine art society
Kvinnans roll; Ala Riani
Budbärarens roll; Karin Blixt
Musik och ekosal; Björn Knutsson
Scenografi; Ger Olde Monnikhof
Praktisk Information;
Teater Trixter påbörjade sitt samarbete med Kurdish fine art society 2013.
Vårt första gemensamma projekt Dansarens Kvinna, handlade om hederskultur
och om rätten att välja sin egen väg.
Då spelades pjäsen på kurdiska med få svenska inslag.
I Bardo breddar vi den språkliga förståelsen och skapar en ekosal med olika språk. I Bardo kläs du nämligen av din kulturella identitet, lager för lager, och till slut finns endast själen kvar. Hur ser den ut? Är den lika för alla människor. Är vi i grunden ett och samma?
Vi på Trixter tror det.
En svensk kurd råkar skära sig på en slö potatisskalare, han får blodförgiftning och dör. Men när han vaknar inser han att han hamnat i fel sorts skärseld. Här väntar varken Sankte Per eller 72 oskulder. I stället har han, till sin stora förtvivan hamnat i det buddhistiska dödsriket, BARDO, en mellantillvaro där han ställs till svars för sin brist på mod. Ledsagad av sin egen själ i form av en budbärarinna möter han sitt förflutna och det som kunde ha varit. Bland demoner och illusioner konfronteras han med sitt liv, sina tänkta tankar, handlingar, svagheter och önskningar, vilka allt som oftast tycks ha cirkulerat kring olika kvinnor. Ja, var Arams svaghet legat, är bara alltför uppenbart.
2010
bottom of page