

THE ART OF BEING MANY
av BIRTE NIEDERHAUS
Premiär hösten 2023
- Ett devisingprojekt om Hannha Arendt
Ingen har rätt att vara lydig!
Det finns så många trådar till nutiden i Hannah Arendts tankar om våld, ondska, flyk- tingar och människan i dystra tider.
Men hur göra teater av de filosofiska grundvillkoren för människans existens?
I denna föreställning står Hannah på perrongen och väntar på ett tåg som aldrig kommer. Hon möter människor som hon vill provocera, diskutera med, förstå eller skratta med. Hon ställer frågor och påstår mycket, hon är genuint nyfiken och ex- tremt bestämd. Hon har en krass humor och ett torrt skratt. Hon skrattar mycket. Hon väntar och vill vidare, men förstår någon vikten av vad hon sager? Hon umgås med sig själv, som hon menar är en förutsättning för att vara människa. En tänkande människa, för det måste man vara.
Hannah Arendt är en av 1900-talets största tänkare och har kompromisslöst hävdat sanningar som gav henne många ovänner.
I detta arbete, som kräver en djupdykning i Arendts skrifter och föreläsningar, finns en formidé och en längtan efter att gestalta denna människas verk och liv.
BIRTE NIEDERHAUS, GÄSTREGISSÖR
Birte är skådespelare, regissör och konstnärlig ledare. Hon har under sin karriär fallit tillbaka på historiska händelser och personer som fascinerat henne i sin samtid. Rosa Luxemburg, Syskonen Scholl, belägringen av en teater i Moskva av tjetjenska rebeller är några exempel. Hon innehar 10 årigt stipendium från Konstnärsnämnden och var senast aktuell på Stadsteatern med iscensättningen av Kieslowskies Dekaloger (som fick avbrytas pga pandemin) och arbetar som konstnärlig ledare för Göteborgs Kulturkalas.
Birte Niederhaus har tillsammans med Annika Nordin arbetat i ett flertal produk- tioner och de har därför en gemensam och djup förståelse och samtycke för teaterns form, både språkligt och fysiskt. Att arbeta med devisingformen, d.v.s. i ett undersökande och medskapande, är en förutsättning för denna produktion. Och valet att använda sig av film och historiska delar av dåtiden är också ett medvetet val.
MEDVERKANDE:
Konstnärlig ledning och regi: Birte Niederhaus
På scen: Annika Nordin
Film & projektioner: Fredrik Engstrand
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljud och ljus: Miranda Seiborg Wikström
Producent: Anna Sefve