passage

Ljudkonst på en omöjlig plats



Diskreta Ljud och Teater Trixter presenterar en ny scen för ljudkonst. Fram tom 31 maj 2014



På en utomhusscen måste ljudet samverka med staden, som graffitti som letar sig upp för betongväggar på bortglömda fasader. I passagen mellan teaterns industrilokal och tre meter längre bort -kommunens parkering passerar en vindtunnel och två bilvägar omsluter från varje sida. Det är en av alla platser i staden som bara har uppstått utan tanke eller stadsplanering, en ickeplats. Det är Trixters nya scen för ljudkonst. Passage är en hyllning till stadens gränder och osmyckade betongväggar!



”Det handlar inte om att göra platsen bättre, den är bra som den är, det handlar om att jag tycker om att vara där som en tillfällig gäst. Att vara med en stund och vara en stämma i det som finns. Att vara en stämma bland allt det andra.” / Mikael Bojén

Under Teater Trixters senaste produktioner, MonoMani, Kom och Hälsa och Solofestivalen presenterade Mikael Bojén som ett av flera konstnärliga uttryck ett ljudcollage från teaterns tak som kunde höras i passagen utanför Trixters entré. Som ljudkälla användes fragment ur Björn Knutssons rika musik- och ljudproduktion för teatern. Här hade vi upptäckt en utmärkt plats för uppförandet av nutida ljudkonst i en annorlunda miljö i Diskreta Ljuds anda. Diskreta Ljud är ett sedan flera år pågående projekt som uppför ljudkonst med ett lågmält och diskret tilltal i samklang med den på platsen rådande stämningen och ljudmiljön. Nu ger Mikael Bojén verken



1. Kom och Hälsa Mix, ett collage av ljud och musik från Björn Knutssons musik- och ljudsättning av Teater Trixters tidigare föreställning “Kom och Hälsa”.

2. The Beauty Mix, ett collage av ljud och musik från Felicia Konrads och Mats Perssons stycke “On the Edge of Beauty”.

3. Random Drops and Drums en komposition av Mikael Bojén.All collagebearbetning av Mikael Bojén.

Mikael Bojén har under flera år arbetat som ljudkonstnär. Med sitt projekt Diskreta Ljud har han sedan starten med allkonstverket AndRum vid havet på Amundön inom ramen för sitt arbete med teatergruppen Unga Studion (-95), tre år med kulturprojekt Röda Sten (97-99) via några besök på musikfestivaler såsom Urkult och Krokstrandsfestivalen och egna uppsättningar på udda platser som naturreservaten Lärjeån och Rya Skog och turné genom VG-regionen under 00- och 10-talet skapat och befäst ett ton och ljuduttryck som alltid görs med ett lågmält och diskret tilltal i samklang med den på platsen redan rådande stämningen och ljudmiljön.



Projektet har genomförs i samarbete med MCV, Kulturbryggan, Göteborgs Kulturnämnd och Göteborg och Co.

Droppar

Fragmenti-Pandemoni

Fragmenti-Pandemoni II