Mollusker och människor

 

 

 

 

 

 

 

28 November Vernissage

UNGAS RÖSTER OM HAV & KLIMAT PÅ GÖTEBORGS NATURHISTORISKA MUSEUM

MOLLUSKER OCH MÄNNISKOR
Om unga unga själva får uttrycka sig, vad har de då att säga om en av vår tids viktigaste frågor?

Svaren presenterars i en utställning på Göteborgs Naturhistoriska museum!
Mollusker och människor är ett samarbete mellan Teater Trixter och Göteborgs Naturhistoriska museum, där unga har fått uttrycka sina tankar och associationer om havet och klimatförändringar, genom bild, form och ord.

Vi tackar alla på Frida skolans åk, 7, Jättestenskolans åk 8, Kulturskolan Västra, Ung & skapande, Röda Sten konsthall, Trixters ungdomsgrupp och ni andra som bidragit med era röster. Ett speciellt tack till Styrsöskolan där denna resa startade 2017.

 

Utställningen pågår till och med 19 dec.

 

Öppettider på Göteborgs Naturhistoriska museum:

Tisdag - Söndag kl 11.00 - 17.00

Torsdag kl 11.00 - 20.00

Måndag stängt

 

Genomförs med stöd av Göteborgs Naturhistoriska museum, Otto och Charlotte Mannheimers fond samt Go:teborg & Co

MOLLUSKER OCH MÄNNISKOR bjuder in till vernissage på Göteborgs Naturhistoriska Museum 28 november. Unga i Göteborg delar sina bilder och associationer om hav och klimat i ett samarbete mellan Teater Trixter och Göteborgs Naturhistoriska Museum. Onsdagen 16 oktober samarbetar vi även med Ung & Skapande, Röda Stens Konsthall.

Andréegatan 13

413 27 Göteborg

 

Telefon +46 (0)31 15 90 55

E-Post: info@trixter.se

 

Foto: Jarle Hammer

 

Vill Era elever uttrycka sig kring hav och klimat? Och delta i utställning på Göteborgs Naturhistoriska museum?

Mollusker och Människor
Är ett kulturpedagogiskt projekt där vi jobbar för att göra unga röster om hav och
klimat hörda.
Hur tänker unga kring havet och klimatfrågan idag? Vad har de för relation till havet?
Vi arbetar kreativt tillsammans med temat i klassrummet och presenterar det som
kommer fram i det offentliga rummet.
Workshopen börjar första timmen med enkla övningar i grupper. Vi arbetar med
verktygen: färg och form och samtal.

- Vi kommer till klassrummet med två pedagoger, om ni inte hellre vill komma till
oss?
- Du får en handledning om du vill återkoppla till våra övningar eller bygga vidare på
temat. Vi samarbetar med Göteborgs Naturhistoriska museum som kollar alla fakta.
- Den kreativa processen presenteras i en öppen utställning på muséet under våren
2019, samt finnas tillgänglig på webben.

Tid: 2 lektionstimmar
Antal pedagoger: 2
Åldersgrupp: 13 år och uppåt
Pris: 5000
Antal elever: max helklass (32 elever)

 

Vi som har startat Mollusker och människor kommer från teater, konst och
biologi.


Karin Blixt, konstnärlig projektledare/regissör/manusförfattare.

Tina Lenne. skådespelare, manusförfattare, regissör. Studerar på GU
Ämneslärarlinjen.

Fröydi Laszlo, Atelierista och verksam bildkonstnär.

Kennet Lundin, docent på Göteborgs Naturhistoriska Museum med mångårig
forskning om marina, ryggradslösa djur bakom sig. Kommunicerar även med
allmänheten om blöddjur och djuphav.


Anna Sefve, producent på Teater Trixter
 

Vid bokning av Mollusker och människor före den 15 juni 2019 ges 1000:- rabatt.

Mollusker och människor genomförs till och med oktober månad 2019.

Röster från pedagog och elever på Fridaskolan efter genomförd workshop på Trixter: 

 

Carina, bildlärare, Fridaskolan:

 

"Mycket bra upplägg i mysig miljö - miljön är viktig då det är värdefullt för eleverna att lämna skolan och arbeta i ny miljö.

 Ni var mycket fina i mötet med eleverna. Visade och berättade på fint sätt - gav tips och förslag utan att klampa in i deras tänk.

Jag uppskattade er lyhördhet mycket"

 

 

 

Några elever från Fridaskolan: 

 

Valter:

Jag tyckte det var kul att man fick måla en målning av vad man tänkte om havet. Det var också väldigt coolt att få höra valar och båtar under vatten. 

Teater Trixter: Jag tyckte att det var spännande och roligt på teater trixter. 

Ida:

Jag brukar inte tycka att det är kul att måla men med denna uppgiften var det annorlunda på något sätt. Det var liksom helt fritt och man fick göra hur man ville. Jag målade ett svart hav med en lila blå himmel, svalor och sedan limmade jag på lite plast på havet för att representera plasten i det riktiga havet. Så jag blev rätt nöjd med min bild.

Alice:

På teater trixter så skulle vi måla en bild om klimatet. Jag målade en bild där ena sidan var jorden som den skulle ha varit om vi inte hade förstört den. På den sidan av pappret använde jag mig av ljusa färger, målade växter och fiskar i havet. På andra sidan så målade jag hur jorden ser ut om några år om vi inte gör något åt det. På den sidan så målade jag med mörkare färger och jag limmade på plast på havet jag hade målat under jordgloben. 

Beata:

Det blev tidig lunch för oss innan vi begav oss vidare med spårvagn 9 bort mot masthuggstorget. Vi blev vänligt mottagna direkt innanför dörren till teaterlokalen. Det var en speciell känsla där inne. De svarta gardinbeklädda väggarna spred något slags lugn. Det tog ett tag för ögonen att vänja sig vid mörkret. Vi tog plats runt några väl förberedda bord och fick en introduktion. Jag tycker att det är svårt att få fantasin att börja flöda under så kort tid, men jag lyckades ändå få ned något på pappret. Det blev helt enkelt vad det blev. Jag tror att både jag och många andra önskar att få komma tillbaka eller åtminstone göra något liknande. Det var skönt att få komma in, vara där och sedan lämna med medvetenheten om att man fått skapa något som redan var färdigt.

Ella:

På Teater trix fick vi måla något valfritt som hade med klimatförändringarna att göra. På ena halvan av mitt papper så gjorde jag ett halvt träd som mådde bra och det var fint väder osv. På andra halvan så mådde trädet inte bra och det var svarta moln och helt grått ute.
Tanken med min bild var att jag skulle visa hur våran värld kanske ser ut om vi fortsätter som vi gör.

Erik:

När jag började visste jag inte vad jag skulle göra. Jag såg att det var folk som gjorde ledsna bilder och att det ligger plast i haven. Men jag ville göra något annat så jag började att göra ett hav. Sen kom jag på att jag kunde göra en solnedgång där jag sen målade fält där ljuset blev svagare och svagare. Sen ville jag göra något mer så då gjorde jag ett berg av papier mache som var grått. Sen var det inte så mycket tid kvar men jag målade ändå dit en liten fisk som hoppade över vattenytan.

Sixten:

Teater Trixter
Jag tyckte att teater Trixter var väldigt kul och jag lärde mig att man kunde använda mycket mer saker för att skapa bilder. T.ex som blött papper, detta använde jag för att göra min egen bild. Jag tyckte även att hela budskapet och hur dem hade byggt upp lektion var väldigt proffsigt gjort. Därför tycker jag att den lektionen var väldigt lärorik. 


Bakgrund:
Mollusker och människor är del i ett större projekt som vi kallar för
”Vampyrbläckfisken”. Det började som en studie av filosofen Flussers text
Vampyrotheutis Infernalis där mänskligheten betraktas ur en bläckfisks perspektiv.
Projektet har hela vägen varit ett samarbete mellan teater, biologi, filosofi och konst.
Under resans gång har vi bland annat:

- Vi har samarbetat med elever på Styrsöskolan, Göteborgs Naturhistoriska museum
och Förlaget 284
- Vi har hållit paneler på Arizona State University och Köpenhams Universitet samt
gett flera föreläsningar på temat vattendjur, fenomenologi och hur vi ser oss själva
som människor.
- Teater Trixter har satt upp en föreställning som var inspirerad av arbetet,
”Vampyrbläckfiskar i Arizona”.
- Vi har, i samarbete med andra personer och organisationer, hållit workshops och
skapat performance på olika platser, tex Teater Trixter, Göteborgs Naturhistoriska
museum, 13Festivalen, Stadsbiblioteket med mera.

Mollusker och människor stöttas av Näringslivsgruppen och Otto och Charlotte
Mannheimers fond.

1/4