




LYSSNA! 2020
Teater Trixter driver, sedan ett par år tillbaka, den tvärkonstnärliga LYSSNA-plattformen. Detta med ambitionen att främja integration, förståelse och jämställdhet genom att låta våra gäster tala till punkt, eller på andra sätt redogöra för sitt perspektiv eller specifika ställningstagande.
LYSSNA HÖSTEN 2020
Om livets och scenens absurditeter.
Hösten 2020 laddar vi LYSSNA! med teman som speglar tiden vi befinner oss i. K
onstnärskap, kris, litterära, politiska och psykologiska konflikter, debatt, inre liv och absurdism.
Inställd
8 NOV KL 18.45 ABSURDISTISK AFTON
JOSEPHINE GREY & ANMAR TAHA FRÅN IRAQI BODIES SAMTALAR OM EUGÈNE IONESCO OCH HANS SYN PÅ TEATER SOM KONSTFORM.
ÄVEN FRANSKA SÅNGER MED CARL EWERTH & LARS SUNDQVIST
Josephine Gray och Anmar Taha, konstnärliga ledare för Iraqi Bodies kommer denna kväll att belysa Ionesco och hans perspektiv på teater som konstform.
Josephine Gray is Artistic director of Iraqi Bodies together with Anmar Taha. She is a graduate of L’École Internationale de Théâtre de Jacques Lecoq and has a Masters Degree in Philosophy from Katholieke Universiteit Leuven along with a Masters Degree in English from the University of Sheffield. She is currently co-editing the book Second Nature: Comic Performance and Philosophy together with Lisa Trahair forthcoming 2021 with Rowman and Littlefield International, London, UK.
Ionesco's dramatic works are part and parcel of what we today casually categorize as "absurd theatre." But what is that "absurdness" and how does Ionesco operate within it? By examining his early fascination (and abhorrence) of theatre a discussion will be suggested towards his use of language, objects and "puppetry" in order to attempt an elucidation of Ionesco's claim to "[c]reate a theatre of violence: violently comic, violently dramatic."
Ionesco's pjäser verkar inom vad vi idag slentriant kallar "absurd teater." Men vad är denna "absurditet" och vilken funktion fyller Ionesco inom dess gränser? Genom en undersökande lins av Ionesco's tidiga fascination (och förskräckelse) av teater föreslås en diskussion gentemot hans bruk av språk, objekt samt "dockspel" i riktning mot att belysa Ionesco's fordran till att "skapa en teater av våld: våldsamt komisk, våldsamt dramatiskt."
Carl Ewerth och pianisten Leif Sundqvist framför franska sånger.

